اگرچه که ایاصوفیه (the Hagia Sophia) قدیمی ترین ساختمان جهان نیست – پانتئون در رم و باسیلیکای سنت آمبروجیو در میلان، هر دو زودتر ساخته شده اند – اما قطعا تاریخ ساخت آن به آنها نزدیک است. امروزه ایاصوفیای فعلی 1478 ساله است و در صدها زلزله در طول تاریخ سالم مانده و حفظ شده است. سن، اندازه، شکوه، معماری و فضای عرفانی آن این مسجد را به یک مکان منحصر به فرد در جهان تبدیل کرده است.

مسجد ایاصوفیه همواره به عنوان نمادی از عرفان مسیحی قرون وسطی در استانبول در نظر گرفته می شود. در طول تاریخ بیزانس و عثمانی، این ساختمان به عنوان کلیسا یا مسجد امپراطوری مورد استفاده قرار می گرفته است. امپراطورها در اینجا به تخت می نشستند، پیروزی ها در اینجا جشن گرفته میشد و سلطان های عثمانی نمازهایشان را در اینجا می خواندند. برای قرن ها ایاصوفیه بزرگترین مکان مقدس در جهان بود. امروزه گنبد آن هنوز می تواند عنوان بزرگترین در جهان را داشته باشد. این کلیسا بر اساس ویژگیهای مسیح نامگذاری شد. در زبان انگلیسی “ایاصوفیه” به معنی “حکمت مقدس” است.

همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه


مجله گردشگری مسجد ,جهان ,ایاصوفیه ,تاریخ ,مسجد ایاصوفیه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آهنگ درخواستی سید علی طاهری منظرگاه مديريتی مهدی منتظران پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان خرید اینترنتی موزیک کوردی ،دانلود اهنگ کردی جدید ریشه های آسمان دانلود روزانه بازسازی ساختمان